Login

Konsultfabriken

Process-strateg, Fokusområdesledare - Stockhlom - Very Urgent

Just now we have a VERY URGENT request from one of our Swedish clients for a Process-strateg, Fokusområdesledare.

Please note: I need your answer by tomorrow morning Friday 18 November.

As our client explained:

Typ av resurs (roll):
Process-strateg

Typ av uppdrag:
Rollen som kunden efterfrågar är en Process-strateg, Fokusområdesledare för:
Automatisering av leveransflödet Fiberprodukter (Self-service och automatisering har stora beroenden och hör ihop i ett gemensamt initiativ)

Konsulten ska starta upp ett av våra viktiga fokusprogram, så att en intern ledare kan ta över i februari 2011.

Uppdraget:
Ta ledningen i etableringen av genomförandet av kundens fokusområden för processutveckling i nära samarbete med resten av kundens organisation:
- Driva Fokusområde, sk  Programansvariga
- Övergripande Process-strateg inom Utveckling för helheten.
- Identifiera process förbättringar-/effektiviseringar-/intäktsökningar
 
Tillsammans med beställare i verksamheten genomföra den IT-utveckling som krävs för att nå våra mål.
 
Kundens Förändringsarbete/utveckling 2010-2013:
Fastställda fokusområden skall ha utgångspunkt i kundens förbättringar av processer, där Process Modellering/Automatisering och Processmätning enligt BPM/BAM upplägg gäller enl följande:
- tydliggöra beroenden, (gränssnitt)
- möjliggöra effektiv modellering-/kravidentifikation.
- förenkla implementering/förändringar, (processer som IT utveckling).
- skapa ett underlag för Processmätning.
 
Kundens fokusområden: (Nr 2 nedan är aktuellt för detta uppdrag):
1, Förbättrat kundstöd via Self-Service Web. (Sälj, leveransuppföljning,  ärendehantering)
2, Automatisering av leveransflödet Fiberprodukter. Utgångspunkt i NI/GIS etablering som fundament. (Self-service och automatisering har stora beroenden och hör ihop i ett gemensamt initiativ).
 3, Trimning av Kopparflödet (med minsta möjliga insats, fokus på förbättrad felhantering/avhjälpning).

Kännedom om Metodik för kundens Fokusområde utveckling/transformation.

Kartläggning av värdekedjan:
- Identifiera alla aktuella deltagare/intressenter i värdekedjan, inklusive kunder, leverantörer, partners etc.
- Plottning, (skissa nulägesanalys) nuvarande position: Processkartläggning och företagstjänster modellering av alla viktiga deltagare i värdekedjan, identifiera ömsesidiga beroenden.
 
Kundvärde analys:
- En kundfokuserade strategi: vilket värde och till vem försöket värde kedjan för att skapa och leverera.
- Identifiering av viktiga förändringar, lösningar/funktioner: Att hitta de förändringar som är grundläggande för skapandet av kundvärde, och alternativa konfigurationer leverans.
 
Nuvarande & framväxande möjliggörare:
- Identifiera konfiguration begränsningar och möjligheter ges aktuella och nya Människor/Process/Teknik kapacitet.
 
Affärsmodell alternativ:
- Simulera intäkter, P/L & Balansräkning gett dina potentiella Människor/ Process/Teknik konfigurationer.
- Föreslagen värde nätverkskonfiguration: Prioriterade affärsmodell och värde nätverkskonfiguration baserat på potentiella prestanda, robusthet, skalbarhet.
 
Fokuserad diagnos:
- Gap-analys: nuvarande vs önskad konfiguration, inklusive ägarstruktur, organisation, drift.
 
Proof of concept:
- Testa affärsmodell, lösningens robusthet (t.ex. lotsning) inklusive påverkan på hela nuvarande värdekedjan.
 
Transformation Agenda:
- Helt genomföra med hjälp Referens Modeller på enhetsnivå att vägleda genomförandet.
- Identifiera projekt för kravställning och realisering enl beslutad ansats för resp fokusområde.
- Mäta och följa upp resultat/effekt av förändring.
 
Metodik övrigt:
- TS PROMO and PM Management Governance Model.

Duration: Until the 2011-01-31.
Start: ASAP
Place: Stockholm
 

Back

This assignment is closed.



Have a look at our open assignments!